ای عاشقان ای عاشقان پیمانه را گم کرده ام..........در کنج ویران مانده ام . خمخانه را گم کرده ام ......حضرت مولانا
ای عاشقان ای عاشقان پیمانه را گم کرده ام..........در کنج ویران مانده ام . خمخانه را گم کرده ام ......حضرت مولانا

ای عاشقان ای عاشقان پیمانه را گم کرده ام..........در کنج ویران مانده ام . خمخانه را گم کرده ام ......حضرت مولانا

(شاه و فرح،) زندگی و اتاق مشترک نداشتند آخرین

شنبه, 13 ژوئن 2015

شاه و فرح، زندگی و اتاق مشترک نداشتند آخرین

1394/03/23
,دکتر یعقوب توکلی,تاریخ معاصر,زندگی مشترک شاه و فرح,مشرق نیوز

دکتر یعقوب توکلی,تاریخ معاصر,زندگی مشترک شاه و فرح

به گزارش مشرق، دکتر یعقوبتوکلی در چهارمین جلسه سوژه یابی از تاریخ معاصر به بررسی زندگی فرح پهلوی پرداخت.

دکتر توکلی درابتدا در مورد فرح پهلوی گفت: بحث فرح نه به عنوان همسر شاه بلکه به عنوان یککانون جدی فعالیت در حوزه فرهنگ، بسیار حائز اهمیت است که گستردگی بحث پهلوی اول ودوم باعث شده است که کمتر به این موضوع پرداخته شود.

ازدواج اول محمدرضا شاه با پادشاه مصر در راستای سیاست های انگلستان بود

به گفته اینکارشناس مسائل تاریخی، محمد رضا شاه پهلوی در طول حیاتش سه بار به صورت رسمیازدواج کرد.ازدواج اول او با شخصی به نام«فوزیه»دختر پادشاه مصر بود که بعد از سفراو به اروپا در سنین جوانی صورت گرفت که دوام چندانی هم نداشت. این ازدواج درزمانی صورت گرفت که سیاست انگلستان، ایجاد پیوند خانوادگی در بین کشورهای زیر سلطه­ی خودش بود. توکلی در این مورد افزود: با برقراری چنین ازدواج هایی، انگلستان بهدنبال تثبیت موقعیت خود در منطقه­ بود. وی ازدواج دختران رضا شاه با سران مملکتیرا نیز در راستای حفظ روابط سنتی سلطنت دانست که بعد از پایان سیطره­ی انگلستان بر کشورهای منطقه، در جنگ جهانی دوم، همه­ی این روابطدچار فروپاشی می­شود.

بحران نداشتنفرزند پسر برای ولیعهدی شاه

به گفته­ی یعقوبتوکلی، چند سال بعد از جدایی محمدرضا شاه از فوزیه، او با «ثریا اسفندیاری»، که یکزن دو رگه ایرانی، آلمانی بود ازداوج کرد. پس از گذشت مدتی از ازدواج شاه با ثریا،فرزندی برای گرفتن عنوان «ولیعهد» متولد نشد و این درحالی بود که حاصل ازدواج قبلیشاه نیز فقط یک دختر به نام «شهناز» بود.فرزند پسر برای خانواده سلطنت که نیاز صد در صدی به ولیعهد داشت بسیار حیاتی بود .به همین سبب اختلافات و مسائلی در دربار به وجود آمد که حاصل آن جدایی ثریا از شاهبود.

دربار برای حفظآبروی سلطنت اقدام به خرید فیلم های همسر سابق شاه کرد

به گفته­یتوکلی ثریا بعد از جدایی از شاه به بازیگری در سینما روی­ آورد. پس از ایفای نقشثریا در چند فیلم سخیف، دربار برای حفظ شانیت سلطنت، تمام فیلم های او را از عواملو تهیه کنندگان فیلم به قیمت گزاف به شرط عدم پخش خریداری کرد . عوامل فیلم بعد ازفروختن فیلم به دربار، علی رقم تعهد بهعدم پخش، فیلم ها را تکثیر نمودند و از فروش آنها نیز سود زیادی به جیب زدند.

توکلی در نشستسوژه یابی از تاریخ معاصر ادامه داد: محمد رضا شاه پس از جدایی از ثریا مدتی مجردماند و دربار به دنبال یافتن همسری برای او تلاش می­کرد تا اینکه فرح وارد زندگیپهلوی دوم شد. وی افزود: در خصوص چگونگی آشناییفرح با شاه نقل های مختلفی وجود دارد که البته این نقل ها پیوندها واشتراکاتی با هم دارند؛ مانند این موضوع که فرح دانشجوی هنرهای زیبای دانشگاهسوربن بوده است و برای درخواست موضوعی به «جهانگیر تفضلی»، سرپرست دانشجویانایرانی در اروپا مراجعه می­کند. تفضلی پس از بی توجهی به فرح، که فردوست از آن بهعنوان «نپسندیدن» یاد می­کند، او را به «اردشیر زاهدی» ارجاع می­دهد. زاهدی همبرای حل مشکل و یا انگیزه­ی دیگر او را به شاه معرفی می­کند .

روابط فرح بانامزد سابقش هیچ­گاه قطع نشد

بنا بر گفته­یدکتر توکلی، در اینکه انگیزه­ی اولیه­یدیدار فرح با محمد رضا شاه، چه بوده است، نقل های زیادی شده است. یکی مانند فردوستانگیزه­های غیر اخلاقی دخیل دانسته و دیگری هم مثل زاهدی معرفی فرح برای ازدواج باشاه به شهناز دختر پادشاه را دلیل ملاقاتمعرفی کرده است. نکته­ی جالب توجه در زمان پیشنهاد ازدواج شاه به فرح، نامزد داشتنفرح دیبا بود. نامزد او شخصی به نام «بهادری» فردی با گرایشات چپ بود همچنین خودفرح نیز از اعضای کنفدراسیون ایرانی دانشجویانچپ در فرانسه بود.

توکلی ادامهداد: با همه ­ی این اوصاف فرح به پیشنهاد محمدرضا جواب مثبت می­دهد و نامزدیش رادر ظاهر را با بهادری به هم می­زند اما رابطه او با نامزد سابقش و تیم چپگرایهمراهش هیچوقت قطع نمی­شود.

فرح پهلوی تنهایک «ماشین زایمان» برای دربار پهلوی نبود

این کارشناسمسائل تاریخی در ادامه­ی چهارمین جلسه­ی نشست سوژه یابی از تاریخ معاصر گفت: وقتیفرح دیبا از یک دانشجویی که نیازمند کمک بود به ملکه­ی ایران تبدیل شد، با خرید­هایسرسام آور و ایجاد تجملات فراوان وارد مرحله­ی جدیدی از زندگی شد.

وی ادامه داد: فرح به سال 1339 اولین فرزند پسرشاه را به دنیا آورد و پس از آن نیز چند فرزند دیگر حاصل این ازدواج بود.

توکلی در خصوصفرح پهلوی افزود: چیزی که مشخص است نقش فرح پهلوی تنها یک «ماشین زایمان» برایدستگاه پهلوی نبود.

کتاب دخترم فرحاز زبان تاج الملوکی که مرده بود

توکلی درادامه بحث در پی نام بردن از کتاب مشهور «دخترم فرح»، این کتاب راحاصل داستان پردازی طیفی در زمان انتشار کتاب دانست که برای شخصیت های پهلوی خاطرهسازی می­کردند.به عنوان مثال در کتاب ذکر شده خاطراتی از زبان مادر شاه بیان میشود حال آنکه تاج الملوک در آن زمان اصلا در قید حیات نبوده است. این طیف در حدودپانزده سال قبل با ربط دادن برخی مسائلواقعی به خیال پردازی های خود دنبال مقاصد تجاری بودند. کتاب دیگری که از این گروهنوشته شده است خاطرات نسبت داده شده به عباس خان، آبدارچی شاه است در واقع یک کپیبا زاویه دید متفاوت از اثر قبلی است که اجازه نشر به آن داده نشد .

,دکتر یعقوب توکلی,تاریخ معاصر,زندگی مشترک شاه و فرح,مشرق نیوز

چگونه موقعیت فرحدر دربار تثبیت شد

توکلی در پاسخبه سوال یکی از حاضران، در مورد اینکه آیا ناشران کتاب «دخترم فرح» ، صرفا مقاصداقتصادی داشتند، گفت: قطعا در این کتاب انگیزه های سیاسی هم دخیل بوده است و ما می­بینیمنویسندگان این کتابها، دائما به اشخاص و احزابی مانند فردوست، طوفانیان، سرلشکرقره باقی، حزب رستا خیز،شرکت های نفتی و... حمله می­ کنند و همه­ی آنها به جز شاهو فرح در این امر مقصر شناخته می­شوند. لذا به نظر می­رسد که انگشت اشاره فرح پایاین کار هست و از تاثیرات آن حمایت می­کنند. وی همچنین افزود: این آثار، در باباثرگذاری و تاثیر سیاسی قابل بررسی هستند، اما از لحاظ تاریخی سندیتی ندارند.

به گفته­­­یتوکلی دیر به دنیا آمدن ولیعهد در شرایطی که هر آن امکان ترور و از بین رفتن شاهوجود داشت موقعیت فرح را بیش از پیش در دربار تثبیت می­کرد . فرح هم با تاسیس دفتراختصاصی از این موقعیت استفاده می­کرد. او با توجه به آشنایی با فضای فکری وادبیات غربی به دنبال ارتباط گیری با شخصیت های موثر فرهنگی برای رسیدن به اهدافخود بود. به همین سبب است که در حوزه ی همکاران فرح، اشخاصی مانند شاعران،نویسندگان و تحصیلکرده های در غرب، دیده می شود.بنا بر سخن این مورخ، یکی از کسانیکه می توان به عنوان نمونه­ی همکار با فرح از او نام برد «دکتر حسین نصر» است کهحدود بیست سال در خدمت فرح بود.

عضویت برخی شخصیتهای چپ در ساواک

ارتباط فرح باچپ گرایان در دربار موضوع دیگری بود که دکتر توکلی به آن اشاره کرد و در این خصوصگفت : محمود جعفریان، محمود قطبی و لیلیامیر ارجمند اشخاص چپی بودند که در این زمان مقامات اصلی فرهنگی در کشور بودند.

وی در ادامه گفت: در دوران پهلوی دوم ارتباط باچپ گراها به چند صورت وجود داشت، اولین آنها سواک بود، که با ارتباط گیری با برخیشخصیت های چپ آنها را به خدمت گرفته بود تا از مخاطرات آنان جلوگیری کند. پرویزنیکخواه که موسس حزب توده در ایران بود را می توان از مهمترین مدیران چپ ساواک دانست.

توکلی دومین حلقه ی ارتباطی با چپگرایان رااسدالله علم عنوان کرد که با ارتباط با نویسندگان و شخصیت های دانشگاهی چپگرا بهدنبال نفوذ در آنها بود که «رسول پرویزی» نویسنده داستان عینک از جمله­ی آنهاست.

به گفته­یتوکلی سومین حلقه­ی سوم ارتباط با شخصیت های مارکسیست، «امیر عباس هویدا» بود، کهدر کابینه ی او چندین نفر توده ای وجود داشت.که وقتی بعدها به حضور وزرای چپ درکابینه­ی او اعتراض شد او گفت: من سه وزیر توده ای دارم که بهتر از بقیه کار میکنند.

گرایشات ضد دینیدربار در زمان فرح بیشتر از گذشته بود

جریان چهارمارتباط با مارکسیست ها بنا بر سخنان توکلی، جریان فرح بود که با پدید آوردن بسترقدرت، فرصتی برای حضور چپ ها در دربار پدید آورده بود. بنا بر سخنان دکتر توکلی بخشی از دلیل پر رنگبودن نقش اجتماعی فرح در دربار به این دلیل بود که محمدرضا تمایل داشت او را بهاین امور مشغول کند تا در کارها و روابط نا مشروع شاه دخالتی نکند. این مساله درکتاب خاطرات اسدالله علم زمانی که او وزیر دربار بوده است نوشته شده است.

موضوع دیگریکه در این نشست مطرح شد، مساله روشنفکری در شخصیت فرح بود، به گفته­ی دکتر یعقوبتوکلی وقتی از روشنفکری در دوره­یشاه صحبت می کنیم ناخوداگاه ذهن به سمتفرح به عنوان یک فرد سکولار با افکار اورپایی متبادر می­شود. توکلی با اشاره بهاین موضوع که غالب تحصیلکرده های در فرانسه­ی آن زمان افکاری سکولار و ضد دینیداشتند این موضوع را در دربار پهلوی در زمان فرح بسیار شدید تر از زمان قبل اودانست . به همین خاطر است که در زمان او ترویج هیچ حوزه­ی فرهنگی، دینی جز در چندمورد محدود مانند تعزیه خوانی در جشن 2500 ساله دیده نمی­شود و حتی مخالفت­هایی باآنها نیز دیده می­شود که چیزی جز بستن چشم در مواجه با فرهنگ مردمی ایران نبود.

نقش فرح درایجاد جریان هنری غربی، در ایران سوژه­ی بعدی مطرح شده از سوی دکتر توکلی بود کهدر این مورد به معماری غربی، مراکز هنری که در این زمان ساخته شد اشاره نمود.

توکلی ادامه داد: در جریان جشن هنر شیراز نیزاین ترویج هنر غربی مغایر با هنر اسلامی را نیز می بینیم که از با دستور فرح اجرامی­شد. به گفته ی این استاد دانشگاه، شیوه­ی عملکرد فرهنگی و هنری فرح یکی از دلایل ورود جامعه­ی عادی ایران به مبارزهبا رژیم پهلوی بود که این اقدامات را مغایر عرف خود می دانست.

ماجرای خرید شیرخشک مخصوص حیوانات برای نوزادان بیمار ایرانی

به گفته ­یدکتر یعقوب توکلی، فرح پهلوی سعی می­کرد به حوزه هایی که محمدرضا پهلوی از دخالتدر آن عاجز بود، وارد گردد و آن امور را عهده دار شود. یکی از این موارد، سفر فرحبه شهرستان ها بود که هدف آن جبران خلا حضور مقامات سیاسی در جامعه بود. اینکارشناس مسائل تاریخی اقدامات این چنینی را یک پروژه­ی تبلیغاتی برای حفظ سلطنتدانست که مردم در آن اهمیتی نداشتند. وی در تایید این موضوع به نقل قولی از «مینوصمیمی» اشاره کرد. توکلی ادامه داد: دراین نقل قول آمده است که در جلسه ای به ریاست دکتر «لقمان ادهم» قرار بر اقدامخیرخواهانه­ی تهیه شیر خشک برای نوزادان بیمار شد که برای این نیاز اعلام مناقصه یبین المللی شد. بعد از ارسال قیمت ها توسط شرکت ها، یکی از آن­ها که قیمت پایینتری از بقیه داشت به عنوان برنده­ی مزایده اعلام شد نکته جالب اینجاست که این شرکتاعلام کرده بود این شیر خشک مصرف انسانی ندارد و برای حیوانات تهیه شده است. صمیمیمی گوید: وقتی همه حاضرین با وجود اطلاعاز این عمل غیر انسانی با مزایده موافقبودند من این توافقنامه را امضا نکردم، به همین خاطر به ساواک احضار شدم و به منگفتند شما حق ندارید با اراده­ی اولیا حضرت مخالفت کنید.

موضوع دیگریکه در این نشست مطرح شد، بحث پیگیری فرح براینایب السلطنه شدن بود. توکلی در این خصوص گفت: فرح با احساس اینکه شاه دراواخر عمر خود به سر می­برد، بسیار تلاش می­کرد تا خود را در جایگاه حقوقی نایبالسلطنه بودن بنشاند. موضوع ابتلای شاه به سرطان که فقط شاه، فرح و پزشکان او درجریانش بودند او را در این مسیر بیشتر ترغیب می­کرد اما وقوع انقلاب اسلامی به اواجازه نداد تا به آرزوی دیرینه اش برسد.

شاه و فرح، زندگیو اتاق مشترک نداشتند

توکلی در موردروابط فرح و شاه، این رابطه را دارای مشکلاتی عنوان کرد و در این مورد به خاطره­یدیگری از مینو صمیمی اشاره کرد که می گوید: سفیر ایران در قاهره برای شاه یک کاخمجلل در مصر ساخته بود که شاه بعد از بازدید اتاق مشترکش با فرح با عصبانیت رو بهاسد الله علم می­کند و می گوید: «این سفیر پدرسوخته چه می گوید؟» سفیر با تعجب ازاینکه کاری نکرده است بعد از نیمه کاره رها شدن بازدید به دست و پای علم میافتد کهاو بگوید سفیر چه خبطی کرده است و علم به او می گوید که تو بعد از سالها که وزیرتشریفات دربار بودی نمی دانستی که شاه و ملکه اتاق و زندگی مشترک ندارند؟

23 تا 30 میلیارددلار به همراه حجم عظیم اشیا عتیقه در اختیار فرح

به گفته­یتوکلی با وقوع انقلاب اسلامی، هیمنه­ی فرح و شاه در هم شکست هر چند فرح تلاش زیادیبرای اختلال در انقلاب می­کند.از جمله­ی این تلاش ها سفر او به عنوان نماینده­­یشاه به آمریکا بعد از روی کار آمدن کارتر برای به دست آوردن تایید او بود. توکلیافزود: فرح در این زمینه موفق شد زمینه های سفر شاه به آمریکا را بدست بیاورد ونظرکارتر را نسبت به شاه تغییر دهد. این استاد دانشگاه اقدام دیگری که بعد از اینماجرا توسط فرح دیبا با هدف ایجاد اختلال در انقلاب انجام شد را سفر او به نجفبرای دیدار با «آیت الله خویی» دانست. سفر فرح برای همراه سازی علما و روحانیت علیرغم تبلیغات اشخاصی مانند سید حسین نصر با شکست مواجه شد تا جایی که در روایت خودنصر هم مشخص است که آیت الله خویی حتی به استقبال آنها هم نرفت.

بنا بر سخنانیعقوب توکلی، فرح بعد از انقلاب و مرگ شاه بسیار گوشه گیر شد و ما تا مدتها از او فعالیت سیاسی جدی نمی­بینیم. نماینده­ی خاندان پهلوی در این دوره رضا پهلوی و مقامات فراری رژیم پهلوی هستند.وی ادامه داد: این انفعال تا سالهای اخیر که فرح پروژه­ی جدید را کلید زد ادامهداشت.نقش سالهای اخیر فرح پهلوی با تثبیت منابع مالی آنها آغاز شد منابعی که دراسناد بین 23 تا 30 میلیارد دلار همراه با حجم عظیم اشیا عتیقه اعلام شده است. ایناشیا توسط دو هواپیمای همراه شاه از کشور خارج شد که متاسفانه تا کنون هیچ پیگیریدر نظام حقوقی بین المللی برای بازگرداندن این اشیا صورت نگرفته است.

باید منتظر موجگسترده تاریخ نگاری پهلوی از ناحیه­ ی فرح باشیم

به گفته­یتوکلی، فرح در سالهای اخیر سعی در ارزش گذاری و احیای عصر پهلوی داشته است که خودرا با بیان خاطرات در نقش یک مورخ معرفی می­کند. این تلاش ها در سرمایه گذاری وتاسیس شبکه­ی «من و تو» و ساخت بعضی فیلم هامانند «از تهران تا قاهره» و «انقلاب 57»دیده می شود. فرح در این برنامه ها انقلاب را یک فاجعه معرفی می­کند که همه­یدربار جز خودش و شاه در آن مقصر بوده­اند .

دکتر یعقوبتوکلی در پایان بحث سوژه یابی از تاریخ معاصر، گفت: معتقدم باید منتظر موج گستردهای از تاریخ نگاری پهلوی از ناحیه فرح و تشکیلات آن چه در قالب نوشته و چه در قالبتصویر باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد