ای عاشقان ای عاشقان پیمانه را گم کرده ام..........در کنج ویران مانده ام . خمخانه را گم کرده ام ......حضرت مولانا
ای عاشقان ای عاشقان پیمانه را گم کرده ام..........در کنج ویران مانده ام . خمخانه را گم کرده ام ......حضرت مولانا

ای عاشقان ای عاشقان پیمانه را گم کرده ام..........در کنج ویران مانده ام . خمخانه را گم کرده ام ......حضرت مولانا

دلم گم شده پیداش میکنم من .......

 دلم گم شده پیداش میکنم من             اگه عاشقشه وای به حالش رسواش میکنم من

 

 

فارس: افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در چند ماه اخیر ذهن بسیاری از مردم را بار دیگر  

متوجه "پیکان"، ماشین خاطرات ایرانیان کرد. جهانیان  مردم  ایران زمین را به قدرشناس بودن می‌شناسند و این مردم بارها  ثابت  کرده‌اند که دیگر ملل در مورد آنها اشتباه قضاوت نکرده‌اند  اما باید  اذعان کنیم حداقل در یک مورد این قدرشناسی صادق نیست.

"پیکان" وسیله نقلیه‌ای است که به جرأت می‌توان گفت کمتر ایرانی را می‌شود پیدا کرد که برای یک‌بار هم که شده سوار آن نشده باشد، خیلی‌ها با آن مسافرت و میهمانی رفته‌اند، عروسی کرده‌اند و عزا گرفته‌اند؛ "پیکان" ماشین خاطرات نسل دیروز ایران است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ترمز ABS و کیسه هوا نداشت، شیشه‌هایش هم با یک دستگیره زمخت بالا و پایین می‌شد، نه از کولر خبری بود و نه از فرمان هیدرو‌لیک، این همراه 38 ساله ایرانی‌ها کم‌کم کارش به جایی رسیده بود که بچه‌های امروزی با زدن اتهام بی‌کلاس بودن، هر ماشینی را به "پیکان" ترجیح می‌دانند؛ شیشه‌های برقی و دودی بنز و ما‌کسیما و موهاوی و جنسیس، این روزها با بزرگ و کوچک چه‌ها که نمی‌کند.

آن روزها از مدیرکل و کارمند بانک و بازاری که پولدار باشند گرفته تا معلم و مسافر‌کش و جوان بیکار، همه "پیکان" داشتند و از پشت شیشه‌های این همسفر مهربان و البته جان‌سخت دنیا را یک‌رنگ می‌دیدند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

عمر این ماشین خاطرات ایرانیان اما در 38 سالگی به پایان رسید، همه دشمنش شده بودند هر‌کسی چیزی بارش می‌کرد؛ "دیگر فرسوده شده"، "ایمنی ندارد"، "هوا را آلوده می‌کند"، "مصرفش بالا است" و هزار و یک انگ مربوط و نا‌مربوط دیگر که عاقبت نفسش را گرفت. همه به راحتی از کنارش گذشتیم.

در جشن توقف تولید "پیکان" خیلی‌ها حاضر بودند، از وزیر صنایع دولت اصلاحات و معاو‌نش گرفته تا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ خبرنگاران هم طبق معمول یک پای ثابت قضیه بودند.

دولت قاطعانه پای خروج "پیکان" از چرخه تولید ایستاد و حتی تندر 90 را هم به‌عنوان جانشین معرفی کرد و بالاخره آقای وزیر صنایع زیر باران فلاش دوربین عکاسان، 25 اردیبهشت 84 روی بدنه آخرین "پیکان" نوشت: "پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای این صنعت باشد".

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

با پیش آمدن مشکلاتی در قرارداد تولید تندر 90 و به تأخیر افتادن تولید، پژو RD با بدنه پژو و موتور پیکان به میدان آمد اما جای پیکان را نگرفت هیچ، آبروی پژو را هم به خطر انداخت. ترفند تغییر نام این بینوا به "روآ" و ادعای تقویت موتور هم نتوانست تغییرات چندانی در اقبال به آن ایجاد کند.

در این میان بازار وعده و وعید مسئولان به مردم هم بسیار داغ شده بود، محمود احمدی‌نژاد در دور اول ریاست جمهوری خود در سفرهای استانی به هر استانی که می‌رود قول ساخت کارخانه خودرو را می‌دهد؛ آذربایجان، مازندران، اصفهان، همدان، کرمانشاه و ...

آقای رئیس جمهور همچنین در همان دور اول ریاست جمهوری و در مراسم رو‌نمایی از موتور ملی، دستور تولید خودرویی 5.5 میلیون تومانی را برای طبقه متوسط جامعه صادر کرد که البته "علیرضا طهماسبی" وزیر وقت صنایع، همان هنگام وعده می‌دهد چنین خودرویی در آینده‌ای نزدیک تولید می‌شود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

منوچهر منطقی مدیر عامل ایران خودرو در سال 87، مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا در همان زمان، میر‌جواد سلیمانی قائم‌مقام ایران‌خودرو در تابستان 88 و مجید هدایت رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در روزهای نخست ریاستش بر این سازمان از جمله دیگر کسانی بودند که دل مردم را به تولید خودرویی ارزان و زیر 10 میلیون تومان گرم کردند.

نتیجه وعده‌های مسئولان به مردم اما در عمل چیز دیگری از آب درآمد، حمایت بی‌دریغ دولت از خودرو‌سازان دوچندان شد و قیمت زیر 10 میلیون به رؤیا تبدیل گردید.

http://www.buyinternetpostal.com/userfiles/%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B2%D9%81%D8%B1%DB%8C.gif

عهد و پیمان تو با ما و وفا با دگران
ساده‌دل من که قسم‌های تو باور کردم

اما با عملی نشدن وعده‌های مسئولان و نیازمندی روزافزون مردم به وسیله نقلیه با ماشینی‌شدن هرچه بیشتر زندگی، جای خالی "پیکان" بیش از پیش احساس شد.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

بالا رفتن افسار گسیخته نرخ خودرو در هفته‌های اخیر هم دلیل دیگری بود تا اقشار کم‌درآمد جامعه بار دیگر مشتری این یار قدیمی ایرانی شوند.

شاید تا چند ماه پیش هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که "پیکان" بار دیگر اینچنین برای مردم عزیز شود و حضورش در خیابان‌ها تا این حد پررنگ شود.

یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل سنندج در بلوار "گریاشان" در خصوص بازگشت "پیکان" به جمع خودروهای پرفروش به خبرنگار ما گفت: تا دو سه ماه پیش، خرید و فروش پیکان در نمایشگاه تقریباً به صفر رسیده بود اما با بالا رفتن قیمت خودروها و ثابت ماندن توان خرید مردم اکنون بسیاری از حقوق‌بگیران دوباره مشتری خرید پیکان شده‌اند.

وی گفت: دو سه ماه پیش قیمت یک خودرو پیکان مدل 72 تا 76 به حدود 1.5 میلیون تومان کاهش پیدا کرده بود و به‌ندرت کسی سراغ پیکان را می‌گرفت ولی در شرایط کنونی که هیچ‌ خودرو زیر 10 میلیون تومان در بازار وجود ندارد مردم دوباره سراغ پیکان رفته‌اند و نبود عرضه این خودرو هم قیمت آن را به شدت افزایش داده تا حدی که اکنون یک پیکان مدل 83 تا 8 میلیون تومان هم معامله می‌شود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

فارغ از بحث عدم عرضه خودرو از سوی خودرو‌سازان حتی با تصمیم حمایتی اخیر دولت از آنها، مبنی بر نرخ گذاری تجاری خودرو یا مبنا قرار دادن ارز مبادلاتی برای قیمت‌گذاری خودروها و نبود هیچ حق انتخابی برای مشتری ایرانی با وجود تعرفه‌های سنگین واردات خودرو، نوید حضور بسیار پررنگ‌تر "پیکان" با تعمیر و راه‌اندازی دوباره آنهایی که از رده خارج شده‌اند در روزها و هفته‌های آینده واقعه دور از انتظاری نخواهد بود.

http://www.buyinternetpostal.com/userfiles/%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B2%D9%81%D8%B1%DB%8C.gif
نامه ای به پـــــــراید !

ابراهیم رها در روزنامه اعتماد نامه ای برای محبوبش "پراید" نوشته که جالبه:

سلام پراید !

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net

روزگار، ما را به جایی رسانده که به پراید نامه بنویسیم. (فکر کن!) پراید عزیزم، شنیده‌ام مرز هجده میلیون تومان را رد کرده‌ای.‌ ای قشنگ‌تر از پریا از این به بعد، انصافا، تنها تو کوچه نریا. چون با این وضعیت زورگیری، اختلاس و... کلا بچه‌های محل دزدن و خدای نکرده زبانم لال یکجا تو رو می‌دزدند.

پراید خوبم، انژکتورت را قربان، ‌ای لاستیکت تو حلقم، ‌ای فدای برجستگی صندوق عقب تو، ‌ای دور رینگت بگردم، فکر می‌کردی یک زمان به مدد تلاش شبانه روزی مسوولان بیست وپنج میلیون تومان بشوی؟!

ای پراید، ‌ای نازنین، ‌ای ماکسیما مخفی، ‌ای طرح ژنریک بنز، ‌ای پرادو مینیمال تو الان در شرایطی هستی که می‌توان لنت‌هایت را طوطیای چشم کرد. تو الان در موقعیتی هستی که دود اگزوزت صد مرتبه از هوای فرحزاد مصفا‌تر است! تو چنان مقام و منزلتی داری که مردم عاشق جیب چاک تو هستند. یعنی قیمتت جیب جر می‌دهد، باقلوا! من در حسرت آن لحظه خواهم سوخت که سایپا سر در کارخانه‌اش بیلبورد بزند "این ور پراید اوفینا/ اون ور پراید اوفینا".

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net

ای تراول چک متحرک، ‌ای هر دور لاستیک تو شیش ماه کار کردن من، ‌ای که دیروز در حد غضنفر بودی و امروز اما یک پا "ارزو" شدی. همینطور که در خیابان‌ها حرکت می‌کنی و از مردم دل می‌بری به جان مسوولان با بالا گرفتن برف پاک‌کن‌هایت دعا کن. آنها و فقط آنها چنان در حوزه اقتصاد کیمیاگری بلد بودند، که توانستند نه مس، که لگنی مانند تو را طلا کنند؛ طلای هجده عیار! باز من نمی‌دانم چرا این مردم ناسپاس از مسوولان انتقاد می‌کنند. قیمت پراید امروز، قیمت زانتیای یک سال پیش است. آیا این امر به راحتی به دست می‌آید؟ این دوستان ناممکن‌ها را برای ما ممکن کرده‌اند. ‌ای الهی آخ و همینطور بچه‌ها متشکریم از بیخ.

http://www.buyinternetpostal.com/userfiles/%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B2%D9%81%D8%B1%DB%8C.gif
رالی پیکان ها در روزهای نه چندان دور

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پیکان دو درب با سقفی کوتاه به سبک اسپرت ها

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


هانتر فرمان راست با آینه هایی بی نظیر

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پیکان استیشن شش درب

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


استیشن سفید برفی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پیکان وانت هنوز تولید می شود

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


برادران خیامی (پدر صنعت اتومبیل در ایران) در محوطه کارخانه

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مدلی انگلیسی غرق شده در اعماق دریا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


سقف چرمی جمع شو. این پیکان ایرانی نیست

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


وقتی در مسابقات شتاب (Drag) شرکت می کرد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


سفر با مدل استیشن و یک کاروان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


می گفتند قرار است این مدل جانشین پیکان شود

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تبلیغ ایران خودرو برای فرنگی ها

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نسخه وانت در نمایشگاه خارجی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


پیکان با پلاک عبور موقت!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کنار یک سوناتا در استرالیا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مدلی مخصوص مسابقه رالی

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


روی پیست قیامت می کرد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


وقتی این خودرو را کرایسلر آمریکا تولید می کرد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یک مدل با رنگ منحصر به فرد مخصوص حراج

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


روی جلد نشریه معتبر وات کار؟ متعلق به سال 1973

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کاتالوگ پیکان مدل جوانان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



هلیمن ها در کارخانه مادر

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کاتالوگ پیکان مدل دولوکس

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


روزگار خوش تولید و فروش پیکان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد